Eräässä myymälässa tehdyssä silmänliiketutkimuksessa kysyttiin kauppakierroksen jälkeen tuotteen valintaperusteita. Vastaaja vakuutti, ettei ollut edes vilkaissut tuotteen hintaa ennen valintaa. Silmänliiketutkimus osoitti vastaajan puhuvan palturia.
Ei vastaaja pahuuttaan valehdellut. Todennäköisesti hän ei oikeasti muistanut tehneensä hintavertailua. Hän luuli tehneensä valinnan muilla perusteilla.
Silmänliiketutkimus kertoo miten ihmiset oikeasti toimivat. Siinä ei rationaalisesti annetut mielipiteen ja vastaukset paljoa paina.
Silmänliiketutkimusta varten suunnitellut lasit ovat omiaan esimerkiksi myymäläympäristössä. Niillä voi toki viihdyttää itseään muutenkin. Kun kesän mölkky-, tikka- ja krokettikiintiöt ovat täynnä, niin silmänliikelasit antavat uusia virikkeitä mökkielämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti