maanantai 18. helmikuuta 2013

Huomioarvoinen asia

Huomioarvo ei nimestään huolimatta kerro kuinka moni mainoksen huomaa, se kertoo ainoastaan kuinka moni muistaa nähneensä tai kuulleensa mainoksen.

Silmänliiketutkimus paljastaa kuinka moni oikeasti esimerkiksi sanomalehtimainoksen huomaa. Ja kuten näette, luvut ovat jotain muuta kuin huomioarvot yleensä.



Huomioarvoa tärkeämpää onkin tietää esimerkiksi:
  • kuinka kauan mainosta katsotaan
  • kuinka monta kertaa siihen palataan
  • mitä osia mainoksesta katsotaan
  • kuinka nopeasti tärkeimmät elementit löytyvät (vai löytyvätkö ne)
  • harhaileeko katse mainoksessa

Nämä asiat analysoimalla saadaan tietää mitä mainoksella on mahdollista viestiä.

Lämpökartat antavat kalpean aavistuksen siitä, mitä kaikkea tarkka analyysi voi sisältää.





Silmänliiketutkimus paljastaa uusia asioita mainonnan toimivuudesta, oli mediana sitten printti, verkko, televisio tai ulkomainonta.

perjantai 8. helmikuuta 2013

Super Bowlin tv-mainoksissa silmä ei lepää

Sekunti mainosaikaa Super Bowlin mainoskatkolla maksaa noin 127 000 dollaria. Melko kallista.

Eyegaze testasi mainoksia silmänliikekameralla ja teki aiheesta kirjoituksen. Annetaan kunnia siis heille, joille se kuuluu. Alkuperäinen teksti ja linkit mainoksiin löytyvät täältä: Super Bowl 2013 mainokset

Videot osoittavat hienosti, mitkä asiat kiinnittävät katsojien huomion. Tarkemmalla analyysillä tv-mainosten silmänliiketutkimuksesta saa valtavan hyödyn mainosten suunnitteluun.

keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Pakkaustutkimuksen uudet tuulet

Mitä saadaan, kun yhdistetään perinteiseen pakkaustutkimukseen silmänliiketutkimus?

Pakkaus saa kaupan hyllyssä vain lyhyen ajan ostajan huomiota. Siinä ajassa sen pitää viestiä niitä asioita, joiden perusteella tuoteryhmän tuotteita valitaan. Silmänliiketutkimus paljastaa lahjomattomasti, mitä asioita pakkaukset viestivät.

Vastaus alun kysymykseen on siis yksinkertainen: Tuloksena syntyy hyödyllisyydeltään ylivertainen tutkimus. Tutkimuskokonaisuutta voidaan täydentää vielä neuromittauksella, jolloin pakkausten toimivuus tulee selvitettyä erittäin kattavasti.



Pienillä muutoksilla pakkauksen ulkoasuun voidaan saada aikaiseksi iso muutos myyntiin.

tiistai 11. joulukuuta 2012

Pirkkalasta vuodessa onnela

EPSI Rating tutkii asukkaiden tyytyväisyyttä kuntien tarjoamiin palveluihin.









































Eivätkö nuo pirkkalalaiset osaa oikein päättää?

Näistä tuloksista huolimatta en harkitse muuttoa esimerkiksi Siilinjärvelle, Raisioon tai Liperiin.

keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Stadiumin parhaat asiakkaat

Sain Stadiumilta postia:


Käyn Stadiumissa hyvin harvoin. Olen viimeisen vuoden aikana tehnyt ostoksia Stadiumista enintään muutamalla kympillä. Ja olen yksi heidän parhaista asiakkaistaan.

Tulee mielikuva, että Stadiumilla menee huonosti.

perjantai 2. marraskuuta 2012

Sähäkät silmät

Silmä on nopea. Oheisesta videosta saat pienen käsityksen kuinka nopea.



Pahoittelen videon heikkoa laatua. En saanut ladattua tänne parempaa versiota.

Päivitys 6.11.2012: Nyt näyttää siltä, että video näkyy vain ajoittain. Kerro mikäli haluat videon, niin laitan linkin josta voit noutaa sen.